Binnen mijn school ben ik bezig met vakken als fotografie, film en computerles. Hier ben ik 2 jaar geleden, toen ik hier kwam werken mee begonnen.
Voor die tijd werden er eigenlijk alleen maar computerlessen gegeven. Bij deze lessen ligt het accent vooral op informatie verzamelen, werkstukjes maken, gebruik van Word en Powerpoint, typevaardigheden ontwikkelen......
Voor fotografie heb ik inmiddels een lessenserie van 10 lessen ontwikkeld die gegeven worden in modulevorm aan alle leerlingen van klas 1. Deze lessen lopen goed. De leerlingen zijn enthousiast en kunnen aan het eind van de periode scherpe foto's maken in verschillende situaties, deze op de computer zetten en vervolgens in Word en Paint zetten en bewerken.
We hebben ons vooral bezig gehouden met goede filmbeelden te maken en het bewerken van beelden.
Sommige leerlingen hebben 3 periodes (1 periode is 10 weken) voor dit vak gekozen. De leerlingen waren enthousiast, maar ik vond het lastig om na zoveel weken nog goede en zinvolle opdrachten te verzinnen.
Dit jaar heb ik film nog niet gegeven, omdat binnen mijn rooster daar momenteel geen ruimte voor is.
Vorig jaar heb ik een jaar lang aan klas 2 (mijn eigen klas) computerlessen gegeven. Deze lessen combineerde ik gelijk een stukje oefenen van taal en rekenen. Hiervoor gebruikte in veel de site http://www.onlineklas.nl/.
Vervolgens kregen ze ook altijd nog een opdracht. Het kon zijn dat ze typeoefeningen deden, werkstukje maakten in Word of Powerpoint, werken met Paint, maar ook zoekopdrachten via google of werkbladen met opdrachten over verschillende internetsites zoals Marktplaats en NS.
De leerlingen deden deze oefeningen allemaal wel, maar liepen er niet echt voor warm. Ook liep ik met deze lessen aan tegen de enorme verschillen in computervaardigheden.
Dit jaar geef ik ook computerles aan klas 2. Omdat het niet mijn mentorklas is, is het al lastig om ze op een goed niveau bezig te laten zijn met taal en rekenen. Ook geven de leerlingen aan de overige opdrachten niet leuk te vinden. Dit soort dingen deden ze vorig jaar ook al. Ook bij deze groep merk je dat het niveauverschil groot is.
Aangezien de lessen momenteel moeizaam lopen (heeft ook te maken met onrust in de klas, wat instructie moeilijk maakt) ben ik sinds kort met bovenstaande gestopt en probeer ze nu elke keer een pakkende opdracht te geven. Op dit moment zijn de leerlingen bezig met een eigen krant te maken via de site http://www.krantenmaken.nl/ en ik moet zeggen dat deze opdracht goed loopt.
Op school ben ik momenteel de enige die zich bezig houdt met fotografie en film.
Dit is dan ook een van de redenen dat ik me heb ingeschreven voor deze opleiding. Ik heb 15 jaar geleden de PABO gedaan en daar werd 90% van de verslagen gewoon nog met de hand geschreven. Ik ben hier dus niet voor opgeleid en wil met deze opleiding een beter beeld van moderne media krijgen en bekijken hoe ik deze binnen mijn lessen beter kan inzetten.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten